חוקות הגויים

כבר כתבתי שאין לעשות דברים חסרי משמעות רק כי ראינו אחרים עושים אותם, וזו הסיבה שישנם כאלו שאינם עומדים בצפירה של יום השואה או יום הזיכרון, שהרי הפעולה הנ"ל היא חסרת הגיון ונובעת ממנהג הגויים שסוברים שיש רק עולם אחד ולכן אין שום דבר שאנו יכולים לעשות בשביל הנפטרים חוץ מלעמוד דקה אחת ולהיזכר בהם, אך ליהודי יש שני עולמות, והוא עבר לעולם השני, כמו תינוק שיוצא מהרחם לעולם חדש לגמרי, צריכים להצטער בשבילו?

אמנם אין בדבר איסור גמור, כי יש אומרים שגם כאן יש קצת היגיון, שיהיה רגע של זיכרון של הנפטרים. ולכן אם את נמצאת בסביבה שכולם עומדים ועלול להיגרם חילול השם כי אין להם את ההבנה הבסיסית הזאת, מדוע הצד השני לא נעמד באמצע הרחוב, את יכולה לעמוד עם כולם, ותקראי בינתיים מזמור תהילים לעילוי נשמת הנפטרים, משהו שיעזור להם באמת בעולם של אמת, ולא סתם משהו סימבולי חסר טעם.

נהגו כל ישראל לקרוא בזמנים אלו בין פסח לחג שבועות, את פרקי אבות, שהרי אם יצאנו ממצרים ואנו בדרכנו להר סיני לקבלת התורה, המינימום הנדרש מאיתנו כדי שנוכל לקבל את התורה הוא שנגיע למדרגה של "אדם", היינו דרך ארץ, אהבת הזולת, מידות טובות, ענווה, שמחה פנימית וכו' וכל זה מופיע בפרקי אבות.

למרות שהדרישות החברתיות של בין אדם לחבירו המופיעות התורה הם עצומות, הרבה מעבר לכל אתיקה ומוסר אנושיים, בכל זאת לא כתוב בתורה שצריכים לעבוד על המידות, שאסור לכעוס כמו בהמה, לקנא באחרים וכו', מדוע?

הסבירו חכמים שזה מובן מאליו שצריכים לתקן את עצמנו כדי לקיים את מצוות התורה, כי מי שכועס ללא שליטה הוא גרוע מבעלי החיים, וכמו שברור שסוס לא יכול לקיים את התורה, אז גם הכעסן לא יכול לקיים תורה! לכן כדאי להשקיע זמן בשבת או באמצע השבוע לקרוא פרק אחד לשבוע (עדיף עם פירוש), ובכך נראה לבורא עולם אנו רוצים לעלות בדרך המלך, הדרך המובילה אותנו לפסגת הר סיני, לקבלת התורה הפרטית שלנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.