חמץ בפסח לא בטל

למרות שברוב הדברים האסורים באכילה, כגון טיפת חלב או חתיכת בשר לא כשר שנפלו לסיר מלא אוכל בשרי, בטלים בשישים ומותר לאכול את התבשיל, חמץ בפסח לא בטל בכלל, ואפילו פירור אחד של חמץ שנפל לתוך סיר, אסור לאכול את הכל, וכן אם התערב באוכל וכו', ולכן יש להיזהר בקניות של מאכלים מוכנים לפסח שתהיה השגחה טובה במקום, ולא לסמוך על המוכר שמבטיח לך שאין שום בעיה עם האוכל, וכן אין לסמוך על שיקול דעתנו (לא את, אלא שאר הנשים הרגילות…) שמן הסתם אין שום חמץ במאכל הזה, ולמה שיהיה קמח בסוכריה וכו' כי כבר התברר שכל דבר שאנשים היו בטוחים שאין בו כלום, כמובן בסוף התברר שכן יש.

בכל מקרה, עדיף לקנות את כל המוצרים לפני הפסח ולא בתוך הפסח, כי אם בטעות היה שם מעט חמץ שאיננו מורגש, לפני הפסח הוא כן מתבטל, לפי האשכנזים רק בתערובת לחה, ולפי הספרדים גם תערובת של דברים יבשים, אך בתוך הפסח הוא לא בטל כלל.

לאחר חטא העגל, הקב"ה מבקש ממשה שיספור את בני ישראל, אך הוא לא אומר לו "תספור אותם" אלא "כי תשא את ראש בני ישראל", וגם הוא לא מרשה לו לספור אותם אחד אחד, אלא על ידי חפץ, כל אחד יניח חפץ ואז יספרו את החפצים. מדוע? כי בורא עולם לא רצה שמישהו יקבל תחושה שהוא רק עוד איזה אחד מהרבה אנשים, שיש מיליון אנשים והוא פשוט אחד מהם, לכן הקב"ה אמר למשה, קודם כל אל תספור אותם בכלל, אלא תספור את החפצים, וגם תעשה את בדרך של "כי תשא" – לישא למעלה, לרומם, תרומם את בני ישראל, שכל אחד ואחד יבין כמה הוא מיוחד, כמה יקר וחשוב הוא, כמה הדרגה שלו, כל אחד במקום שהוא נמצא, כמה זה נישא ונשגב למעלה, אלא שהם לא יכולים לעדיין לראות את זה בעולם החומר שבו הם נמצאים כרגע, ולכן אתה צריך לדאוג להראות להם את זה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.