ערבית במוצאי שבת

מאחרים בכוונה את תפילת ערבית של מוצאי השבת גם כדי שלא יראה כאילו אנו מנסים להיפטר מהשבת וגם כדי שנהיה בטוחים שכבר יצאה שבת ולא נעשה מלאכות לפני הזמן המותר.

לפי ההלכה כשיש שלושה כוכבים גדולים זה עדיין יום, אך כוכבים בינוניים זהו לילה וודאי. כדי שלא נטעה בין כוכבים גדולים לבינוניים, אז במוצאי שבת אנו ממתינים לשלושה כוכבים קטנים דווקא, שאותם לוקח יותר זמן לראות. ועוד ממתינים דקה שתיים שזהו זמן שמוסיפים מקודש על חול, שני התוספות האלו, כוכבים קטנים ותוספת הקודש, הם בערך חצי שעה וזהו הזמן הכתוב בלוחות.

יש מחמירים להמתין זמן ארוך יותר לפי שיטת רבינו תם כי כך פסק השולחן ערוך, וכן מחמירים רוב הספרדים בארץ ישראל. האשכנזים בארץ לא נהגו להחמיר, אך באירופה מכיוון שלפעמים עדיין יש אור זמן רב לאחר השקיעה, לפעמים מאריכים את הזמן יותר מהזמן הסטנדרטי הכתוב בלוחות כדי שיהיה חושך וודאי ויראו כוכבים כמו שכתבתי.

התורה אומרת "ונקי וצדיק אל תהרוג" – זו מצווה לבית דין, שמי שיצא זכאי מבית דין, גם אם יש עכשיו ראיות חדשות לכך שהוא עבר עבירה שעונשה מוות, לא שופטים אותו שוב, אבל להיפך כן, אם התחייב מיתה, ויש ראיות חדשות להצדיקו, דנים שוב, ולכן כפלה התורה "נקי וצדיק". ומדוע לא נשפוט אותו שוב? "כי לא אצדיק רשע" – בורא עולם נמצא כאן, מה אתם דואגים, שאולי מישהו הצליח להתחמק מעונש? אבל אני כאן, אני אדאג שהוא יקבל מה שמגיע לו! וודאי שאנו צריכים לעשות כמיטב יכולתנו, ולכן יש מצוות בית דין, אבל את הדאגות תשאירו לבורא עולם, ברגע שעשית מה שאת חייבת, אין שום טעם להחזיק טינה בלב, להרגיש תיסכול או כעס מכך שמישהו פגע בך, גנב ממך, מראה את עצמו צדיק ליד כולם, כי השם יתברך יוציא את הצדק לאור!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.