פיצול סעודת השבת

אם הסעודה השניה נמשכה עד מאוחר, לאחר חצות היום, ואת מרגישה שאמנם עכשיו את נהנית מהאוכל, אך אם תפסיקי לאכול אז בוודאי שבעוד שעה שעתיים לא תהיה רעבה שוב ולא תהיה מסוגלת לאכול סעודה שלישית כלל, במקרה כזה מותר לברך ברכת המזון, להסיח את הדעת לכמה דקות, ואז שוב לעשות נטילת ידיים והמוציא כדי לצאת ידי חובה של סעודה שלישית.

למרות שבמצב רגיל אסור לעשות הפסקה בכוונה כדי לברך שוב, אך במקרה הזה כדי שלא תפסידי סעודה שלישית, התירו. כמו כן יש לזכור שתמיד עדיף לעשות כל סעודה לאחר התפילה שלה, שזה אומר סעודת שחרית לאחר תפילת שחרית וסעודה שלישית לאחר תפילת מנחה, ורק בדיעבד יוצאים ידי חובה אם עשו את הסעודה לפני תפילת המנחה, כך שזו עצה רק למצב שאין ברירה אחרת.

התורה מצווה על המלווה שלקח משכון מהעני להחזיר לו את המשכון כל יום מחדש, כדי שיוכל להשתמש. ושואלים כלום, אם גם ככה צריכים להחזיר את המשכון, בשביל מה התורה התירה לקחת אותו מלכתחילה? על זה רומזת התורה ומספרת לנו, אין לעני עוד בגדים, אם לקחת לו את הבגדים, בלילה יש פיג'מה, אבל מה הוא ילבש ביום?? אבל אם התורה לא הייתה מתירה לקחת את המשכון מלכתחילה, מאיפה העשיר היה חושב על זה שלעני אין עוד בגדים?? רק עכשיו, כשהתורה התירה לקחת את המשכון, ואז היא מכריחה אותו להחזיר אותו בבוקר כי אין לעני מה ללבוש, רק עכשיו העשיר יכול להתעורר ולהגיע למצוות ואהבת לרעך כמוך, רק עכשיו הוא יכול לפתוח את ליבו באמת ולהגיע לדרגה שהתורה הקדושה מצפה מיהודי להגיע אליה!

Leave Comment

האימייל לא יוצג באתר.